CFP: Digital Cultures – Knowledge / Culture / Technology, Lüneburg

Leuphana University Lüneburg, September 19–22 , 2018
co-hosted by the Centre for Digital Cultures (CDC), Leuphana University Lüneburg, and
the Institute for Culture and Society (ICS), Western Sydney University

https://digitalculturesconference.org

Initiators: Armin Beverungen (CDC / University of Siegen), Ned Rossiter (ICS)

CFP: The advent and ubiquity of digital media technologies precipitate a profound transformation of the spheres of knowledge and circuits of culture. Simultaneously, the background operation of digital systems in routines of daily life increasingly obscures the materiality and meaning of technologically induced change. Computational architectures of algorithmic governance prevail across a vast and differentiated range of institutional settings and organizational practices. Car assembly plants, warehousing, shipping ports, sensor cities, agriculture, government agencies, university campuses. These are just some of the infrastructural sites overseen by software operations designed to extract value, coordinate practices and manage populations in real-time. While Silicon Valley ideology prevails over the design and production of the artefacts, practices and institutions that mark digital cultures, the architectures and infrastructures of its operations are continually rebuilt, hacked, broken and maintained within a proliferation of sites across the globe.
To analytically grasp the emerging transformations requires media and cultural studies to inquire into the epochal changes taking place with the proliferation of digital media technologies. While in many ways the digital turn has long been in process, its cultural features and effects are far from even or comprehensively known. Research needs to attend to the infrastructural and environmental registrations of the digital. Critical historiographies attend to the world-making capacities of digital cultures, situating the massive diversity of practices within specific technical systems, geocultural dynamics and geopolitical forces. At the same time the contemporaneity of digital cultures invites new methods that draw on digital media technologies as tools, and, more importantly, that engage the intersection between media technologies, cultural practices and institutional settings. New organizational forms in digital economies, new forms of association and sociality, and new subjectivizations generated from changing human-machine configurations are among the primary manifestations of the digital that challenge disciplinary capacities in terms of method. The empirics of the digital, in other words, signals a transversality at the level of disciplinarity, methods and knowledge production.
This conference brings together research concerned with studying digital cultures and the ways that digital media technologies transform contemporary culture, society and economy. The hosts specifically encourage approaches to digital cultures emerging from media and cultural theory, along with transnational currents of communications, science and technology studies. We also explicitly invite researchers from digital humanities, digital anthropology, digital sociology, gender studies, postcolonial studies, urban studies, architecture, organization studies, environmental studies, geography and computer science to engage in this endeavor to develop a critical humanities and cultural studies alert to the operations, materialities and politics of digital cultures.

CfP: Künstliche Intelligenzen

Selbstfahrende Autos, digitale Assistenzsysteme, humanoide Roboter, adaptive Nanodrohnen, fluide Interfaces oder smarte Supermärkte – derzeit herrscht wohl kein Mangel an technologischen Entwicklungen, die sich als Referenz der allgegenwärtigen Rede von einer (scheinbaren) Revolution bzw. einer neuen Ära der künstlichen Intelligenz anbieten. Gerade im Zusammenhang mit einer vermeintlichen oder tatsächlichen Autonomisierung technischer Infrastrukturen und Systeme hat das Thema «Künstliche Intelligenz» als Schüsseltechnologie, Konzept und soziotechnisches Gefüge derzeit wieder Konjunktur.

Vor allem scheinen moderne Ansätze der KI(-Forschung) die Bedingungen, Praktiken und Erscheinungsformen der digitalen Medienkultur zu verändern. Speziell dort, wo Plattformen wie Netflix oder soziale Medien wie Facebook auf die Nutzung und Auswertung von Big Data setzen, gewinnen moderne Technologien der KI und sogenannte maschinelle Lernverfahren immer mehr an Bedeutung.

Verfahren der KI transformieren jedoch nicht bloß die Formen und Praktiken «der Medien». Medien spielen auch und gerade dort eine Rolle, wo zum Beispiel eben jene maschinelle Lernverfahren Bilder, Texte und Sprache als ihr Lern- und Datenmaterial nutzen und insofern diese im weitesten Sinne als Möglichkeitsbedingungen kultureller (Wissens)Praktiken in Erscheinung treten. Aber was heißt das genau? Und inwieweit kann eine Medienwissenschaft auf die Herausforderung der gegenwärtigen Konjunktur künstlicher Intelligenzen angemessen reagieren, speziell vor dem Hintergrund, dass sich die Disziplin stets (wenn auch in der Vergangenheit vielleicht nur randständig) auch mit Problemstellungen der KI und ihrer Erforschung beschäftigt hat?

Vor diesem Hintergrund fragt das Themenheft nach dem Verhältnis von Medien und künstlichen Intelligenzen – nach der Intelligenz unserer Medien/Umgebungen und den Medien künstlicher Intelligenzen. Welche Medien brauch(t)en künstliche Intelligenzen? Inwieweit kann oder muss eine wie auch immer medienwissenschaftlich profilierte Kritik der KI auch mit einer Kritik des neoliberalen Kapitalismus und seines Gesellschaftsmodells verzahnt sein? Gibt es auch künstliche Dummheit? Wie zeigt sich diese in den zahlreichen Dysfunktionalitäten (z. B. bei der Bildersuche) und Störungen von KI-Systemen? Inwiefern haben KI-Systeme (oder die Praktiken mit ihnen) einen ‹bias› – gender, race, class – und können die kritischen Ansätze genutzt werden, die in der Medienwissenschaft schon lange verwendet wurden, um den ‹bias› technologischer Medien zu analysieren? Welche ethischen Probleme gehen mit Entscheidungen einher, die von KI-Systemen getroffen werden? Welche politischen und aktivistischen Aneignungen gibt es in verschiedenen Praktiken mit KI? Und welche medienwissenschaftlichen Erkenntnisse über deren ‹black-boxes› erlauben diese?

Redaktion des Schwerpunkts: Christoph Ernst, Irina Kaldrack, Jens Schröter, Andreas Sudmann

Einreichung kompletter Beiträge im Umfang von ca. 25.000 Zeichen bis Ende Dezember 2018 erbeten an: schroeter@uni-bonn.de

Stylesheet und weitere Hinweise unter
www.zfmedienwissenschaft.de/service/submission-guidelines

Erscheinungsdatum ZfM 21: Okt. 2019

Talk: Katherine Hayles – Are Sensing Technologies Cognitive?

25.05.2018, “Are Sensing Technologies Cognitive?  Making the Case”
1. ZeM  Spring Lecture mit N. Katherine Hayles, 18 – 21 Uhr

As programmable and networked computers move into the world with increasingly complex sensing systems, traditional questions about machine intelligence cease to be very useful to understand and conceptualize these developments.  This talk will focus on cognition rather than intelligence and will compare the perspectives of biosemiotics on sign systems in biological organisms with the sensing capabilities of artificial cognitive systems.  The issue is not simply terminological but rather illuminates what is at stake in designing and implementing sensing networks, especially in understanding the relation of such systems to the cognitions of their human designers and users.

Ort: Universität Potsdam Auditorium, Am Neuen Palais 10, 14469 Potsdam oder FH Auditorium, Kiepenheuerallee 5, 14469 Potsdam