„Reaper Force“ New Book by Peter Lee

Just out: „This unique insight into RAF Reaper operations in Afghanistan, Iraq and Syria is based on unprecedented research access to the Reaper squadrons and personnel at RAF Waddington in Lincolnshire and Creech Air Force Base in Nevada, USA. The author has observed lethal missile strikes against Islamic State jihadists in Syria and Iraq alongside the crews involved. He has also conducted extensive interviews with Reaper pilots, sensor operators, mission intelligence coordinators, and spouses and partners. The result is an intimate portrait of the human aspect of remote air warfare in the twenty-first century.“

An intro is available here via dailymail.co.uk.

Talk: MR and VR in Surgery, Gamescom 2018

Am 22.8.2018 spreche ich auf dem Gamescon Kongress in Köln im Track „Games and Health“ über Virtual und Mixed Reality in der Chirurgie.

Abstract: Während Reality-Technologien in der Games-Branche inzwischen über vielversprechende Anwendungsszenarien verfügen, steht die Gesundheitsbranche noch am Anfang der Entwicklung. Nach wie vor ist nicht ausreichend geklärt, was VR und MR für die Gesundheitswirtschaft leisten können und was nicht. Gemessen am gestiegenen Investitionsvolumen bleiben die Resultate bisher hinter den Erwartungen zurück. Dabei wird oftmals unterschätzt, dass die Lokalisierungs- und Vermessungstechnologien des embodied und spatial computing nicht nur in technischer Hinsicht eine Herausforderung darstellen, sondern auch neue Ansätze zur Gestaltung und Handhabung der entsprechenden Schnittstellen und Bildformate erfordern. Der Vortrag diskutiert anhand zweier Forschungsprojekte der Charité Universitätsmedizin Berlin und der Humboldt Universität zu Berlin die Grundprobleme und Entwicklungsperspektiven für VR und MR in der Chirurgie und zeigt Chancen für einen Wissenstransfer aus der Games-Branche auf.

Conf: Ambient Revolts

BG Annual Conference 2018 | November 7-10
ZK/U – Center for Arts and Urbanistics, Siemensstrasse 27, 10551 Berlin
https://projekte.berlinergazette.de/ambient-revolts/

The growing interconnectedness of everyone and everything is transforming our world into an unprecedented techno-social environment. The boundaries between atmosphere and politics are being suspended; already, tiny ruptures can cause cascade-like repercussions – think of cyber-attacks or stock market crashes, right-wing resentment or hashtag-based protest. Such ambient revolts are increasingly driven by artificial intelligence (AI) – involving human interaction but seemingly beyond human oversight. Set against this backdrop, the conference poses the questions: What are the techno-social logics of both regressive and repressive tendencies? What are emancipatory movements up against? What potential do micro-political acts have in day-to-day life? What regulations of automated systems at the macro level will enable democracy to emerge in the age of AI? The Berliner Gazette conference will explore these questions in the context of performances, lectures and workshops.

Mixed and Augmented Reality – Why Surgeons Should Care

We just published our response „Mixed and Augmented Reality – Why Surgeons Should Care“ to the comment „Image Fusion and Mixed Reality in Abdominal Surgery“ (link) by Federico Gheza & Paolo Raimondi. In the response we clarified the terminology we developed in our paper „Mixed Reality in Visceral Surgery: Development of a Suitable Workflow and Evaluation of Intraoperative Use-cases“ (link). A debate about terminologies may help to establish an understanding of what those technologies can actually do and what they cannot do. Even more important, it helps to design appropriate concept studies and use cases that validate the surgical problems that those technologies are actually able to solve.

Future Operating Room

Together with my colleagues Moritz Queisner, Igor Sauer, Michael Pogorzhelskyi, Christopher Remde, Peter Tang and Simon Moosburner I pusblished a paper on VR and AR in surgery in Making Games, a leading game developer journal. The paper is only available in German. Abstract. In enger Kooperation erforschen die Charité – Universitätsmedizin Berlin und der Exzellenzcluster »Bild Wissen Gestaltung« der Humboldt-Universität zu Berlin die Verwendung von Augmented-Reality und Virtual-Reality Technologien in der Chirurgie. Zentral ist dabei der Wissens- und Technologietransfer aus der Games-Branche in medizinische Anwendungskontexte. Das Potenzial der Anwendung von Games und Consumer Electronics wird hier am Beispiel zweier laufender Forschungsprojekte für die Verwendung im OP vorgestellt.

Talk: Kate Chandler – Drone Erans

Our current fellow Kate Chandler will give a talk at the Institute for Cultural Inquiry on 12 June, 2018, 5pm.

Abstract: This talk is about errant drone aircraft. A drone sunk in 500 fathoms of water off the coast of San Diego in 1937. A fragment of a D-21 drone launched over China in 1969 returned to an American CIA agent as a present from the KGB in the 1980s. A crashed Israeli drone reported by an Egyptian news agency after the Arab-Israeli War of 1973. An American spy drone crashed in El Salvador in 1985. A drone rumoured to have flown from the African continent to Israel in the early 2000s. Drones flown in Bosnia described in a 1995 Los Angeles Times article as having ‘crash[ed] like apples falling off a tree. The history of experimental, pilotless planes is woven through the 20th century, and countless systems presage their contemporary use. Most drones were widely regarded as failures and drone aircraft were typically ‘dummy’ planes of the Cold War. (Image: The remains of a Predator B ‘Reaper’ drone, operated by Homeland Security, sprinkled across the Arizona mountainside, in this April 2006 photo released by the National Transportation Safety Board.) // via ici-berlin.org

Ringvorlesung Bildumwelten, Uni Paderborn

Die Ringvorlesung Bildumwelten adressiert die Verumweltlichung bildschirmbasierter Medien. In den berechneten Handlungsräumen der Virtual Reality, in der symbolischen Überlagerung der Wirklichkeit durch Augmented Reality-Displays, bei mobilen Medien wie Smartphones wird das Verhältnis von Zuschauer/Nutzer, Bildschirm und Umwelt neu konfiguriert. Bildschirme sind nicht länger als Gegenüber von Praktiken zu verstehen, vielmehr werden Bildräume zunehmend zu Handlungsräumen und Bildschirme dynamisch in Handlungsroutinen einbezogen.
Mögliche Fragen in diesem Zusammenhang sind beispielsweise: Wie sind die Architekturen von Bildumwelten beschaffen? Wie richten sich Wahrnehmungen und Praktiken an ihnen aus? Welche veränderten Rezeptionsverhältnisse lassen sich beobachten? Welche Rolle spielt das Handeln in bildintensiven Umwelten in professionellen Kontexten, wie beispielsweise der militärischen oder medizinischen Anwendung?

  • Jan Distelmeyer, 24.04.2018: Leiten. Zur Computerisierung der Welt (durch ihre Interfaces)
  • Kathrin Friedrich/Moritz Queisner, 08.05.2018: Screen Operations. Head-mounted Displays in der medizinisch-therapeutischen Praxis
  • Vera Tollmann, 05.06.2018: Interskalare Vehikel. GoPros, Falkenaugen und Satellitenbilder
  • Franziska Weidle, 12.06.2018: Zwischen Interaktion und Intervention: Zum Verhältnis von Virtual Reality und dokumentarischer Wissensvermittlung
  • Jens Schröter, 19.06.2018: Bildumwelt und Kontrolle
  • Tristan Thielmann, 03.07.2018: Die mobile Lage: Operationen am „offenen Bild“
  • Franziska Wagner, 17.07.2018: Von ortlosen Körpern und körperlosen Orten: Körperverortungen zwischen Realität und Virtualität während der Rezeption von VR-Filmen

Near-Field Communication Digital Art Biennale

#nfcdab is a DIY or DIWO? digital art biennale that travels on wireless technologies, light waves and electromagnetic fields e.g.: Wi-Fi routers, QR codes or NFC tags to access content. the idea of the biennale is to take advantage of the potential of near-field (mis)communication and other sharing technologies for making web-based digital art accessible in outdoors settings. it slack-keeps presence next to the frameworks of galleries and institutions.

#nfcdab 2018 is a multi-centered, travelling biennale which will take place in Gol(NO), Warsaw, Wroclaw(PL), Amsterdam(NL), Valencia(ES), and possibly Prague(CZ), Berlin (DE), Athens(GR) throughout 2018.

#nfcdab Gol is taking place from Friday 4th to Sunday 6th of May 2018. The biennale uses public space as its platform for exhibition and events:

  • Planter exhibition of 56 works at Flekken park (map). Media: visual-, video-, web-, network-, essay-, performance-, installation-, descriptive-, imaginary-, simulated-, dissimulated-, sound-, site-specific-, land-, phenomenological-, game-, personal satelite radio system broadcast-, spam-, chatbot-, and other arts. The digital works are accessed through QR codes on smartphone and tablet.
  • Roaming activity by organizer and public consisting of an exploration of the wider surroundings as psychogeography, tagging, scanning, as artist-bricoleurs within the technological and social given.
  • Alternative mapping strategies of exhibition and roaming. Adding works and findings into an essayistic, forking narrative as a sum-over-histories, resisting the collapse of dimensionalities, empowering the virtual as human experience.
  • Experimental catalogue and documentation practice. Fictionalization, obfuscation, and muddling of information, activating associative, lateral, derailing storylines. a staging of events, not for common digestion all bombyx (written on a box of canned silk worm pupaes). there should always be the possibility that the biennale doesn’t exist. it may be a practical joke or simply a hallucinating of arcane references found in public spaces, toilet walls, and bricked streets.

the character of the gol biennale is low-tech and low profile, even to the degree of being ‚bricked‘ (unresponsive) as a strategy against the spectacle which is technology.

Talk Screen Operations

Together with my colleague Kathrin Friedrich I will give a talk on „Screen Operations“ at the Ringvorlesung „Bildumwelten“ at Universität Paderborn on May 8, 2018.

Abstract: „Screen Operations. Head-mounted Displays in der medizinisch-therapeutischen Praxis“
Bei der Verwendung von virtual und mixed reality Anwendungen fungieren Bildschirme nicht mehr nur als statische Anzeige- oder Darstellungsmedien, sondern werden in Handlungsabläufe und Wahrnehmungsprozesse eingebunden. Diese neue Form der Interaktion mit und durch Bilder stellt NutzerInnen vor die Herausforderung, ein komplexes Gefüge von Bildtechniken und -informationen angemessen in ihre Handlungen zu integrieren. Insbesondere head-mounted Displays versprechen, raumbezogene Daten auf neue Weise zu operationalisieren und zu materialisieren, um alternative Zugänge zu Körpern, Erinnerungen und Verhaltensweisen zu eröffnen. Der Vortrag wird anhand zweier Fallstudien aus Chirurgie und Traumatherapie vorstellen, wie virtual und mixed reality Anwendungen die Strategien und Techniken des Sehens und Zeigens in der medizinischen und psychotherapeutischen Praxis verändern und soll medientheoretisch ausloten, welche neuen Möglichkeiten und Probleme sich aus der Verschränkung von Bild, Körper und Handlung ergeben.

Postinternet vs postdigital

Workshop mit der New Yorker Künstlerin Marisa Olsen
2. Mai 2018, 16.00 bis 19.00 Uhr
Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften (ZeM), Hermann-Elflein-Straße 18, 14467 Potsdam

Kaum sind wir im „Neuland“ angekommen – Internet: check, total digital –,
schon befinden wir uns im Danach. #postinternet #postdigital? Hat uns die
Transformation aus der Kurve geworfen? Digitale Informationstechnologien
haben unser Leben beschleunigt, heißt es. Doch kann die Maschine überhaupt
schneller sein als wir kraft unseres Denkens, wenn wir uns über sie
vernetzen? Eilt uns das paradoxe Präfix „Post“ voraus? Und: Wer gibt den Weg
vor, wenn von selbstlernenden Maschinen die Rede ist? Außerdem stellt sich
die Frage, welche neuen Wege des Lernens wir angesichts erweiterter
Erfahrungsmöglichkeiten durch die Maschine gehen können. Oder die Maschine
durch uns? Ist das Subjekt unumstößlicher Ausgang aller Erfahrung?

Das Projekt PKKB (Postdigitale Kunstpraktiken in der Kulturellen Bildung)
lädt zum Workshop „Postinternet vs. Postdigital“ mit der New Yorker
Künstlerin Marisa Olson – und stellt sich unter anderem den oben genannten
Fragen. Marisa Olson wird zu ihrem aktuellen Projekt WellWellWell sprechen
und ihre Perspektive auf Postinternet(-Kunst) vorstellen. Im Anschluss daran
diskutieren Wissenschaftler*innen und Künstler*innen das Thema: Judith
Ackermann (Moderation), Marie-Luise Angerer, Jan Distelmeyer, Kristin Klein,
Magdalena Kovarik, Marisa Olson, Anne Quirynen und Hanne Seitz.

via https://www.fh-potsdam.de