About

I am a re­se­arch asso­ci­ate at the Cluster of Excellence Image Knowledge Gestaltung. An Interdisciplinary Laboratory of Hum­boldt Uni­ver­sity Ber­lin. I have an aca­de­mic back­ground in Media Studies and Science and Technology Studies with a fo­cus on me­dia theo­ry, image theo­ry and po­liti­cal theo­ry. My cur­rent re­se­arch in­clu­des pro­jects about aug­men­ted rea­lity, com­pu­ter si­mu­la­tion, so­cial me­dia, re­mote war­fare, lo­ca­tive me­dia and peer-to-peer eco­nomy.

Categegories

Images in Conflict

Images in Conflict – Bilder im Konflikt.
17. und 18. Mai 2017 , Hannover.
Abstract: fo­to­gra­fi­sche und fil­mi­sche Bilder von Krisen- und Konfliktsituationen ver­än­dern sich in Ästhetik und Gebrauchsweisen – und ge­ra­ten da­mit selbst ins Visier. Zum ei­nen ha­ben sich im Zuge der di­gi­ta­len Entwicklungen die Bildproduzent*innen und Distributionskanäle von Bildern ver­viel­fäl­tigt. Das er­wei­tert Perspektiven und er­mög­licht neue Erzählformen. Zum an­de­ren geht da­mit eine Erschütterung des klas­si­schen bild­jour­na­lis­ti­schen Selbstverständnisses ein­her. Die Konkurrenz der vi­su­el­len Strategien sucht das Affektpotential der Bilder zu stei­gern. Zugleich wird hin­ter­fragt, in­wie­weit Fotografien noch als Zeugnisse wir­ken kön­nen. Sie be­we­gen sich im Spannungsfeld von Wahrheitsansprüchen zwi­schen Authentizität, Objektivität und Propaganda. Ihre Kontextualisierungen und Rahmungen stel­len Bedeutungen her – und er­for­dern Reflexion.  Das Symposium ›Images in Conflict‹ lässt Expert*innen aus Theorie und Praxis fo­to­gra­fi­scher Bilder auf­ein­an­der­tref­fen und in ei­nen Diskurs über vi­su­el­le Zeugenschaft und emo­tio­na­le Überzeugungskraft ein­tre­ten.

Summer School: On Computer Simulation Methods

September 25-29, 2017, High Performance Computing Center Stuttgart (HLRS)
Organizers: Michael Resch, Viola Schiaffonati, Giuseppe Primiero, Andreas Kaminski
Website: https://regi.hlrs.de/2017/summer-school/index.jsp
Call for Applications: The trans­for­ma­ti­on of sci­en­ce through com­pu­ter si­mu­la­ti­on is of­ten con­side­red to be a me­tho­do­lo­gi­cal one. A lot of li­te­ra­tu­re has been de­di­ca­ted to de­ter­mi­ning the re­la­ti­ons­hip bet­ween com­pu­ter si­mu­la­ti­on, ex­pe­ri­ments or theo­ries as the clas­si­cal sour­ces of know­led­ge. This re­la­ti­on is both me­tho­do­lo­gi­cal­ly and tech­ni­cal­ly com­plex. On the one hand, it is dif­fi­cult for phi­lo­so­phers, so­ci­al sci­en­tists, and his­to­ri­ans to gain de­tai­led in­sight into the me­thods used among prac­ti­tio­ners. On the other hand, for com­pu­ter sci­en­tists and prac­ti­tio­ners in ge­ne­ral, the me­tho­do­lo­gi­cal li­mi­ta­ti­ons and de­si­gn cons­traints that si­mu­la­ti­on tech­ni­ques im­po­se on hy­po­the­sis for­mu­la­ti­on and tes­ting may not be ob­vious. The sum­mer school ad­dres­ses the­se pro­blems by of­fe­ring lec­tures and tu­to­ri­als on com­pu­ter si­mu­la­ti­on me­thods for scho­lars from the hu­ma­nities, so­ci­al sci­en­ces, and com­pu­ter sci­en­ce.

Conference Culture and Computer Science

I will pre­sent the pa­per „Disrupting Screen-Based Interaction – Design Principles of Mixed Reality Displays“ at the Conference Culture and Computer Science ta­king pla­ce at May 18-19, 2017 at Bode-Museum, Berlin. The 15th edi­ti­on of the ”Culture and Computer Science“ con­fe­ren­ce se­ries fo­cu­ses on best prac­tice ex­amp­les, chal­len­ges and fu­ture trends of mi­xed rea­li­ty as a stra­te­gy to bring the world of data and in­for­ma­ti­on and the world of ob­jects and things into even clo­ser con­tact.

Abstract: Transparent dis­play tech­no­lo­gy fun­da­men­tal­ly chal­len­ges the con­cept of the screen: it turns view­ing first and fo­re­most into using. Transparent me­dia pres­ents users with a com­plex en­sem­ble of ima­ging tech­ni­ques and vi­sual in­for­ma­ti­on that is em­bed­ded into their ac­tion rou­ti­nes, view­ing ha­b­its and working pro­ces­ses. It shifts the fo­cus from the ana­ly­sis of vi­sual ele­ments on screen to the ite­ra­ti­ve in­ter­play of struc­tures and pro­ces­ses in front of and be­hind the screen. In or­der to show the as­so­cia­ted trans­for­ma­ti­on of de­si­gn and in­ter­ac­tion prin­ci­ples, the pa­per sug­gest three ele­men­ta­ry con­di­ti­ons to be ta­ken into ac­count when de­si­gning trans­pa­rent me­dia tech­no­lo­gy: a) the po­si­ti­on of the screen, b) the point of view of the user and c) the aug­men­ta­ti­on of ob­jects.

Charité BIH Entrepreneurship Summit

I will be a dis­cus­sant at the the Charité BIH Entrepreneurship Summit ta­king pla­ce at the Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities on May 8 – 9, 2017. The sum­mit is a pree­mi­nent in­ter­na­tio­nal cross-disciplinary fo­rum for sharing and ex­plo­ring the most im­port­ant dis­co­ve­ries and emer­ging trends in­flu­en­cing the fu­ture of health­ca­re around the world. Together with Drazenko Babic, Senior Scientist (Philips Research, Eindhoven), Bartosz Kosmecki (Founder & CEO, Scopis, Berlin), Babak Movassaghi (Vice President, Innovation and New Ventures, Flex, Cambridge) and Varun Sahni (Director, GestureTek Health, London) I will dis­cuss „Augmented Reality’s Role(s) in Healthcare“.

CONF: The Power of Activist Videos

12 May 13 May 2017,  ICI Berlin
Christinenstr. 18/19, Haus 8 10119 Berlin
Web vi­deos play a cru­ci­al role in the po­liti­cal pro­tests that mo­bi­li­ze today‘s ci­vil so­cie­ty. Spread and shared across so­ci­al me­dia, they draw at­ten­ti­on to a va­rie­ty of is­su­es, ser­ve as evi­den­ce and, ul­ti­mate­ly, as a call to ac­tion. In the at­tempt to win view­ers’ hearts and minds, va­rious new lm forms and prac­tices are emer­ging in the net­wor­ked spaces of the Web 2.0. These new ty­pes of vi­deos ac­tive­ly en­ga­ge their au­di­en­ce by in­vit­ing par­ti­ci­pa­ti­on, and thus cont­ri­bu­te to the for­ma­ti­on of coun­ter­pu­blics and so­ci­al mo­ve­ments. However, the power of web vi­deos re­mains a con­ten­tious is­sue, as it is of­ten as­so­cia­ted with pro­blems such as mi­su­se, de­cep­ti­on, ‘click­ti­vism‘ or sur­veil­lan­ce. The con­fe­ren­ce will bring to­ge­ther in­ter­na­tio­nal re­se­ar­chers and ac­tivists to dis­cuss the po­liti­cal aes­t­he­tics, stra­te­gies, and im­pact of the­se new lm forms – in short, the power of con­tem­pora­ry ac­tivist vi­deos. For lon­ger ver­si­on plea­se see www.videoactivism.net

With: Tina Askanius Robin Celikates John Corner Jens Eder Sirin Erensoy Kathrin Fahlenbrach Maike Gosch Britta Hartmann Nanna Heidenreich Nather Henafe Alali Concha Mateos Leil-Zahra Mortada Kate Nash Sascha Simons Gabi Sobliye Chris Tedjasukmana Margarita Tsomou Malte Voß Thorsten Winsel. Organized by: Jens Eder, Britta Hartmann, Julian Radlmaier and Chris Tedjasukmana, fun­ded by the Volkswagen Foundation (Project: Video Activism 2.0 Between Social Media and Social Movements)

via ICI Berlin

Mediated Vision in Remote Warfare

I pu­blis­hed a pa­per en­t­it­led  ’Looking Through a Soda Straw’: Mediated Vision in Remote Warfare in an is­sue on dro­nes („Droner og krig“) in the Danish jour­nal Politik edi­ted by Kathrin Maurer and Andreas Immanuel Graae.

Abstract: Image-guided mi­li­ta­ry ope­ra­ti­ons em­bed sol­diers into a com­plex sys­tem of image pro­duc­tion, trans­mis­si­on, and per­cep­ti­on. These sol­diers se­pa­ra­te their bo­dies from the batt­le­field, but they also me­dia­te bet­ween them. In par­ti­cu­lar, re­mo­te con­trol­led ope­ra­ti­ons of so-called un­man­ned ae­ri­al sys­tems (UAS) re­qui­re the syn­chro­niza­t­i­on bet­ween hu­man ac­tors and tech­ni­cal sen­sors in real-time, such as the know­led­ge of a si­tua­ti­on. This si­tua­tio­nal awa­ren­ess re­li­es al­most ex­clu­si­ve­ly on the vi­sua­liza­t­i­on of sen­so­ry data. This human-machine ent­an­gle­ment cor­re­sponds to a new ope­ra­ti­ve mo­da­li­ty of images which dif­fers from pre­vious forms of real-time ima­ging such as live broad­cas­ting, as it is ba­sed on a feedback-loop that turns the ob­ser­ver into an ac­tor. Images are not sim­ply ana­ly­zed and in­ter­pre­ted but be­co­me agents in a socio- tech­no­lo­gi­cal as­sem­bla­ge. The pa­per will draw upon this func­tio­nal shift of images from a me­di­um of vi­sua­liza­t­i­on towards a me­di­um that gui­des ope­ra­ti­ve pro­ces­ses. Based on the ana­ly­sis of vi­si­on, ar­chi­tec­tu­re, and na­vi­ga­ti­on in re­mo­te war­fa­re, it will dis­cuss how real-time vi­deo tech­no­lo­gy and the mo­bi­liza­t­i­on of sen­sor and trans­mis­si­on tech­no­lo­gy pro­du­ce a type of in­ter­ven­ti­on, in which ac­tion and per­cep­ti­on is in­crea­sin­gly or­ga­ni­zed and de­ter­mi­ned by ma­chi­nes. (Image: US Army, Cpl Mark Webster, OGL)

CfP Fotografie als Auslöser

CfP der AG Fotografieforschung der Gesellschaft für Medienwissenschaft zum Thema „Foto­gra­fie als Auslöser“, im ZeM – Brandenburgischen Zentrum für Medienwissenschaften (Potsdam), am 22. und 23. Juni 2017

In der in­ter­na­tio­na­len Geschichtsschreibung und Theoriebildung zur Fotografie ist viel über den Moment der fo­to­gra­fi­schen Bildauslösung so­wie all­ge­mein über den Prozess der Erzeugung fo­to­gra­fi­scher Bilder in äs­the­ti­scher, epis­te­mi­scher, kul­tu­rel­ler und tech­ni­scher Hinsicht ge­schrie­ben wor­den. Nicht zu­letzt ihr in­d­e­xi­ka­li­scher Charakter hat den epis­te­mi­schen Blick auf die Fotografie der­art be­stimmt, dass sie vor al­lem als Produkt ei­nes spe­zi­fi­schen, zeit­kri­ti­schen Auslösungsprozesses ver­han­delt wur­de.

Der ge­plan­te Workshop soll die­se Perspektive pro­duk­tiv um­keh­ren, in dem er die­ses Mal die Fotografie selbst als aus­lö­sen­des Objekt un­ter­sucht. Im Zentrum des ana­ly­ti­schen Interesses steht da­mit die Fotografie als Bedingung kul­tu­rel­ler und äs­the­ti­scher Praktiken. Das aus­lö­sen­de Moment der Fotografie soll da­bei al­ler­dings we­der aus der Perspektive der kul­tu­rel­len Wirkung viel­fach dis­ku­tier­ter iko­ni­scher Bilder be­fragt wer­den, noch zielt der Workshop im Kern dar­auf ab, die Fotografie als Dispositiv zu un­ter­su­chen, son­dern stellt die Fotografie als aus­lö­sen­des Zwischenbild oder Interface in den Vordergrund.

Nähere Informationen so­wie den Call for Papers (bis 15.03.17) fin­den Sie hier. Anmeldungen zur Teilnahme als Diskutanten_innen sind spä­ter mög­li­ch, wer­den je­doch so ra­sch wie mög­li­ch er­be­ten, um die Vorplanung zu er­leich­tern. Um teil­zu­neh­men oder ein Papier ein­zu­rei­chen, muss man nicht zwin­gend Mitglied der GfM, der AG Fotografieforschung oder des ZeM sein. Konzeption und Organisation: Lisa Andergassen, Winfried Gerling und Andreas Sudmann.

CFP: Nach der ikonischen Wende

Nach der iko­ni­schen Wende. Aktualität und Geschichte ei­nes Paradigmas 13.09.2017 – 15.09.2017
Veranstaltungsort: Zürcher Hochschule der Künste
Einreichung bis 31.03.2017

Abschlusstagung des Graduiertenkollegs »Sichtbarkeit und Sichtbarmachung. Hybride Formen des Bildwissens« (Potsdam/Berlin) in Kooperation mit dem Institut für Theorie (ZHdK)

Vor bei­na­he ei­nem Vierteljahrhundert wur­den mit dem ico­nic turn (Gottfried Boehm) und dem pic­torial turn (William J. T. Mitchell) zwei Paradigmen geis­tes­wis­sen­schaft­li­cher Bildforschung eta­bliert. Seitdem ist viel ge­sche­hen: Eine bild­theo­re­ti­sche und bild­kri­ti­sche Perspektive ist zum fes­ten Bestandteil zahl­rei­cher Fächer ge­wor­den und hat sich in viel­fäl­tigs­ter Weise aus­dif­fe­ren­ziert. Gleichzeitig ha­ben sich in­sti­tu­tio­nel­le Bedingungen und (massen-)mediale Dispositive weiterentwi­ckelt. Mit dem zeit­lichen Abstand stellt sich auch die Frage nach dem bis­her Verdeckten und den Differenzen inner­halb der Bildforschung, wie auch de­ren Verhältnis zu an­de­ren Paradigmen oder ›turns‹ der Gegenwart. Die in­ter­dis­zi­pli­nä­re Tagung stellt sich zur Aufgabe, die­se Momente der Wende zum Bild gleicher­maßen ge­nea­lo­gi­sch wie mit Blick auf ge­gen­wär­ti­ge und zu­künf­ti­ge Entwicklung zu ver­fol­gen. Wissen­schaftlerinnen und Wissenschaftler aus der Medienwissenschaft, der Kunst- und Bildge­schichte, der Literatur- und Kulturwissenschaften, der Philosophie so­wie be­nach­bar­ter Disziplinen sind ein­ge­la­den, sich mit ei­nem Beitrag zu be­tei­li­gen. Darüber hin­aus sind auch al­ter­na­ti­ve Vor­tragsformate, ins­be­son­dere aus dem Bereich der künst­le­ri­schen und ge­stal­te­ri­schen Forschung, aus­drücklich will­kommen.

via http://www.sichtbarkeit-sichtbarmachung.de

Call for Proposals: Panel „Fotografie und Display“

Panel „Fotografie und Display: Zur Zugänglichkeit di­gi­ta­ler Fotografien“ der AG Fotografieforschung im Rahmen der Jahrestagung 2017 der Gesellschaft für Medienwissenschaft, 04. bis 07.10.2017, FAU Erlangen-Nürnberg.

Fotografie ist ge­mein­sam mit den di­gi­ta­len Displays heu­te all­ge­gen­wär­tig ge­wor­den. Sei es als Bild im Display der Foto-Kamera oder auf dem Display des Smartphones. Als Werbefotografie auf den Bildschirmen in Bahnhöfen bis hin zur Fotografie als Teil von e-Publikationen auf Tablets. Wenn man heu­te mit Fotografien zu tun hat, ist im­mer auch das Display (mit) im Bild. Den Funktionen und Aufgaben von Fotografien und Displays so­wie den Bedingungen, de­nen die
Zugänglichmachung und Erzeugung von Fotografien im Display un­ter­liegt, möch­te das Panel nach­ge­hen.

Wir bit­ten um Vorschläge für 20minütige Beiträge für das Panel. Hinter die­sem Link kön­nen Sie den voll­stän­di­gen CfP la­den: CfP_Fotografie und Display_GfM2017

Einreichungen müs­sen bis zum 05.03.2017 ein­ge­gan­gen sein, bit­te an:

Winfried Gerling (gerling@fh-potsdam.de), Jens Ruchatz (ruchatz@staff.uni-marburg.de), Anne Badorreck (anne.badorreck@ruhr-uni-bochum.de), Daniel Bühler (d.buehler@b-tu.de)

CFP: Robot Futures

Robot Futures: Vision and Touch in Robotics

London, Science Museum, July 08, 2017
Eingabeschluss: 03.03.2017

This one-day sym­po­si­um, to take pla­ce at the Science Museum, London, on 8th July 2017, will bring to­ge­ther en­gi­neers, sci­en­tists, cul­tu­ral theo­rists and ar­tists to ex­plo­re no­ti­ons of em­bo­di­ment and te­le­pre­sen­ce in the field of ro­botics and in vir­tual and aug­men­ted rea­li­ties.

Humans are em­bo­di­ed in ro­botic ex­plo­r­ers; en­do­wing them with ‚eyes and hands‘ ro­bots are able to re­la­te per­cep­ti­ons and ex­pe­ri­en­ces of pla­ces and ob­jects phy­si­cal­ly un­a­vail­able to us. Although such ro­bots might not ‚look‘ hu­man, it is the de­si­re to see ste­reo­sco­pi­cal­ly, and to feel through all the sen­ses that grant ro­bots an­thro­po­mor­phic qua­li­ties; we see and feel through the ro­bot. In this way ro­bots enable a more em­bo­di­ed ex­pe­ri­en­ce, which is no­nethe­l­ess me­dia­ted. The de­ve­lop­ment of vir­tual rea­li­ty tech­no­lo­gies is in­crea­sin­gly en­ab­ling us to see and feel as the ro­bot in or­der to get clo­ser to a more im­mer­si­ve ex­pe­ri­en­ce.

We in­vi­te es­ta­blis­hed and emer­ging re­se­ar­chers to sub­mit abs­tracts for pa­per pre­sen­ta­ti­ons that ad­dress no­ti­ons of em­bo­di­ment, te­le­pre­sen­ce, vi­si­on and touch spe­ci­fi­cal­ly re­gar­ding ro­botics and vir­tual and aug­men­ted rea­li­ties. We wel­co­me pro­po­sals from the arts & hu­ma­nities and the sci­en­ces, par­ti­cu­lar­ly from re­se­ar­chers who­se work spans both fiel­ds.

Please email Luci Eldridge and Nina Trivedi at robotfuturesproject@gmail.com with pa­per pro­po­sals, of 500 words max, by 9pm on Friday 3rd March 2017. Please in­clu­de a one-page CV with your pa­per pro­po­sal. Feel free to email us with any ques­ti­ons.

Conference Situation Space

Together with my col­leagues Luisa Feiersinger and Kathrin Friedrich I will host the con­fe­ren­ce Situation Space – How Spatial Images Define the User’s Disposition.

International con­fe­ren­ce, January 12th and 13th 2017
Cluster of Excellence Image Knowledge Gestaltung
Sophienstrasse 22a, 10178 Berlin,
Central Laboratory (2nd cour­ty­ard, 2nd floor)
www.situation-space-conference.org

Abstract: Contemporary ima­ging, sen­sor and dis­play tech­no­lo­gies have tur­ned view­ing pre­do­mi­nant­ly into using. Interacting with vi­sual de­vices and in­ter­faces such as vir­tual rea­li­ty head­sets, aug­men­ted rea­li­ty apps or na­vi­ga­ti­on sys­tems si­tua­te users in space both wi­t­hin and bey­ond the boun­da­ries of the screen, for in­stan­ce when play­ing Pokémon Go on a smart­pho­ne, or when su­per­im­po­sing me­di­cal images on a patient’s body. Narrative me­dia such as ste­reo­sco­pic mo­vies, vo­lu­metric ca­me­ras or cur­ved dis­plays also re­qui­re a vi­sual prac­tice that spa­ti­al­ly aligns image and view­er. In the case of a ste­reo­sco­pic pro­jec­tion, for ex­am­ple, the spa­ti­al im­pres­si­on of the image is most in­tel­li­gi­ble and con­vin­cing if the phy­si­cal po­si­ti­on of the view­er cor­re­sponds with the camera-viewpoint.

Critically thin­king about pro­du­cing and per­cei­ving images thus re­qui­res the ana­ly­sis of image dis­po­si­ti­ons. Understanding the spa­tia­li­ty of images re­qui­res a con­side­ra­ti­on of si­tua­ti­on space, that – just as the si­tua­ti­on room – im­plies and de­fi­nes the need for ac­tion. With re­gard to spa­ti­al images we thus ask, how do screens si­tua­te the view­er in phy­si­cal space and wi­t­hin the vi­sua­li­sed space? Are the­se spaces con­nec­ted by me­ans of in­ter­face and in­ter­ac­tion de­si­gn, con­tent crea­ti­on or nar­ra­ti­ve stra­te­gies? Does the abili­ty of the view­er to phy­si­cal­ly and vi­sual­ly na­vi­ga­te through the image in­crea­se or de­crea­se, if the images can be cha­rac­te­ri­zed as spa­ti­al? And fol­lo­wing that, how and whe­re is agen­cy ascri­bed to the view­ing of images? Do forms of spa­ti­al­ly re­la­ted vi­sual prac­tice prompt the view­er to con­nect ac­tion and per­cep­ti­on? And does this re­qui­re a re-conceptualisation of the di­cho­to­my of view­er and user? In short: how does the image (un­ders­tood as the al­li­an­ce of screen and vi­sua­li­sa­ti­on) con­cep­tua­li­se and de­fi­ne the user’s spa­ti­al dis­po­si­ti­on?

The ana­ly­sis of the vi­sual con­struc­tion and re­pre­sen­ta­ti­on of space, as well as the as­so­cia­ted ite­ra­ti­ve in­ter­play of struc­tures and pro­ces­ses in front and be­hind the screen has been a con­cern of aes­t­he­tics, art his­to­ry, image- and film-theory, me­dia stu­dies, vi­sual stu­dies and sci­en­ce and tech­no­lo­gy stu­dies. But tra­di­tio­nal views on the spa­tia­li­ty of the image are chal­len­ged by con­tem­pora­ry ima­ging tech­no­lo­gy, which pro­po­ses new forms of vi­sual prac­tice. New ap­proa­ches con­cen­tra­ting on spe­ci­fic as­pects, such as the mo­bi­li­ty (Verhoeff 2012), and ar­chaeo­lo­gy (Huhtamo 2012), so­ci­al, nar­ra­ti­ve, and ar­chi­tec­tu­ral struc­tures (Elsaesser 1998), or the three-dimensionality (Schröter 2014) of screens and vi­sua­li­sa­ti­ons, re­flect the turn towards the par­ti­cu­lar role of the image in si­tua­ting ac­tion and per­cep­ti­on.

The work­shop aims to ap­p­ly theo­re­ti­cal and prac­tical ap­proa­ches in a dis­cus­sion of the ope­ra­ti­ve and nar­ra­ti­ve im­pli­ca­ti­ons of vi­sual prac­tices as spa­ti­al dis­po­si­ti­ons. In or­der to ana­ly­se how images de­fi­ne and si­tua­te view­ers’ ac­tion and per­cep­ti­on, the work­shop fo­cu­ses on vi­sual prac­tices such as mo­bi­le dis­plays, mi­xed rea­li­ty ga­mes, screen ar­chi­tec­tures and ste­reo­sco­pic me­dia.

Pokédrone

Nice one: „TRNDlabs’ Pokédrone is spe­cial­ly de­si­gned for all Pokémon Go play­ers. Once con­nec­ted via WiFi to your pho­ne, the Pokémon Go app uses the Pokédrone’s GPS and ca­me­ra in­s­tead of the phone’s GPS and Camera. With the Pokédrone’s auto take-off & land func­tion the­re is no need to worry about your drone-flying skills. The dro­ne can also ho­ver in one pla­ce ma­king it su­per easy to catch ‘em all for ever­yo­ne who is more into Pokémon than dro­nes.“ via trndlabs.com

Virtual Reality – digitale Welten gestalten

Am 5. Januar 2017, 17 Uhr, dis­ku­tie­re ich mit Nina Franz (Kulturwissenschaftlerin, HU Berlin) und Rolf Giesen (Filmhistoriker, Berlin/Beijing) über das Thema „Virtual Reality – di­gi­ta­le Welten ge­stal­ten“. Die Podiumsdiskussion ist Teil der ge­mein­sa­men Veranstaltungsreihe der Ausstellungen „Things to come. Science Fiction Film“ (Deutsche Kinemathek) und „+ul­tra. ge­stal­tung schafft wis­sen“ (Bild Wissen Gestaltung. Ein Interdisziplinäres Labor).

Virtual-Reality-Technologien wie Oculus‚ Rift er­wei­tern die Wahrnehmung un­se­rer Welt, rech­ner­ge­steu­er­te Motion-Control-Kameras und die Performance-Capture-Technik si­mu­lie­ren im Film ky­ber­ne­ti­sche Räume und mensch­li­che Avatare. Welche Möglichkeiten bie­ten vir­tu­el­le Darstellungsformen und bild­ge­ben­de Verfahren in Film und Wissenschaft, und wel­che Auswirkungen auf all­täg­li­che Sehpraktiken und die Entwicklung neu­er Technologien sind zu er­war­ten?

  • Mit M.A. Nina Franz (Kulturwissenschaftlerin, HU Berlin), Dr. Rolf Giesen (Filmhistoriker, Berlin/Beijing) und M. A. Moritz Queisner (Medienwissenschaftler, HU Berlin).
  • Moderation: Shelly Kupferberg (Kulturradio des rbb).
  • 5. Januar 2017, 17 Uhr
  • Active Space der Ausstellung +ul­tra im Martin-Gropius-Bau
  • Eintritt frei
  • Ankündigung hier

Conceptualizing Screen Practices

Together wir my col­leagues Kathrin Friedrich, Christian Stein and Michael Friedman I have edi­ted a vo­lu­me on head-mounted dis­plays. It is pu­blis­hed as a spe­cial is­sue of me­dia tro­pes en­t­i­te­led: Conceptualizing Screen Practices: How Head-Mounted Displays Transform Action and Perception. Media Tropes is a high­ly re­com­men­da­ble, peer-reviewed in­ter­di­sci­pli­na­ry eJour­nal de­vo­ted to the stu­dy of me­dia and me­dia­ti­on and has a com­mit­ted edi­to­ri­al team. In the spe­cial is­sue we dis­cuss mo­da­li­ties of in­ter­ac­tion and space, de­si­gn re­qui­re­ments, and the de­mand for prac­tical know­led­ge in hand­ling HMDs. This is a cru­ci­al un­der­ta­king for a cri­ti­cal ana­ly­sis that could also in­form de­ve­l­o­pers and users who seek a broa­der, as well as a de­eper, un­der­stan­ding into how new dis­play tech­no­lo­gies res­ha­pe vi­sual prac­tices. (Image: Ivan Sutherland, ear­ly head-mounted dis­play, 1967)

Dronegun

Finally for con­su­mer le­vel: DroneGun pro­vi­des a safe coun­ter­me­a­su­re again­st a wide ran­ge of dro­ne mo­dels. It al­lows for a con­trol­led ma­nage­ment of dro­ne pay­load such as ex­plo­si­ves, with no da­ma­ge to com­mon dro­nes mo­dels or sur­roun­ding en­vi­ron­ment due to the dro­nes ge­ne­ral­ly re­spon­ding via a ver­ti­cal con­trol­led lan­ding on the spot, or re­turning back to the star­ting point
(as­sis­ting to track the ope­ra­tor). Via: droneshield.com

Seminar on imaging and interaction in surgical practice

Together with my col­leagues Thomas Picht, Kathrin Friedrich, Matthias Bruhn, Kirsten Ostherr, Rebekka Lauer and Anna Roethe I will teach an in­ter­di­sci­pli­na­ry se­mi­n­ar on me­di­cal ima­ging at Charité University Hospital in the win­ter term 2016/17. My part of the cour­se will fo­cus on ex­pe­ri­men­tal ima­ging tech­no­lo­gy in me­di­cal prac­tice with a par­ti­cu­lar fo­cus on vir­tual and aug­men­ted rea­li­ty ap­p­li­ca­ti­ons as well as on 3D si­mu­la­ti­on in sur­gi­cal prac­tice.

Course ge­ne­ral out­line: The first, ge­ne­ral, ob­jec­tive of the mo­du­le is to sen­si­ti­ze stu­dents to the ex­tra­or­di­na­ry si­gni­fi­can­ce of the ‚image‘ in mo­dern me­di­ci­ne and par­ti­cu­lar­ly in sur­ge­ry. Images ser­ve as an im­pe­ra­ti­ve im­pe­tus to ac­tion wi­t­hin the rou­ti­ne of cli­ni­cal me­di­ci­ne. The se­cond ge­ne­ral ob­jec­tive of the mo­du­le is to em­power fu­ture doc­tors to ap­p­ly me­di­cal ima­ging in the best in­te­rest of their pa­ti­ent. The abili­ty to cri­ti­cal­ly ana­ly­ze images is a pre-condition for this. Three to­pics will help to im­part this know­led­ge: first, com­pa­ra­ti­ve ana­ly­sis of the me­dia in ques­ti­on and the as­so­cia­ted tech­ni­cal pro­ce­du­res and mo­da­li­ties of re­pre­sen­ta­ti­on; se­cond, a his­to­ri­cal clas­si­fi­ca­ti­on of the afo­re­men­tio­ned me­dia and pro­ce­du­res, etc.; and third, an over­view of pla­ces and times at which images be­co­me ef­fec­tive tools. This will enable an un­der­stan­ding of the me­cha­nis­ms that have im­pli­ca­ted images in a ran­ge of pro­ces­ses. The third ob­jec­tive un­der­pin­ning the mo­du­le, along­s­ide the fun­da­men­tal teaching of image ana­ly­sis, is the me­dia­ti­on of cur­rent tech­ni­cal de­ve­lop­ments in the field of me­di­cal ima­ging – so­me­thing which must be a con­ti­nu­al­ly up­dated. The fo­cus here is on the in­crea­sing syn­chro­niza­t­i­on of image and body in 3D; aug­men­ted and vir­tual rea­li­ty ap­p­li­ca­ti­ons; and the pro­gres­si­ve dis­tan­cing of staff and pa­ti­ent in the are­as of pre-planning, re­mo­te con­trol and ro­botics. Students will be ex­pec­ted to ac­qui­re the ne­cessa­ry pro­fes­sio­na­lism when working with images so that, both now and in the fu­ture, they can make best use of me­di­cal ima­ging op­por­tu­nities. Theories re­fer­red to in the trai­ning blocks will be set along­s­ide cor­re­spon­ding cli­ni­cal case stu­dies as part of the in­ter­ac­tive dis­cus­sion of ca­ses. Supervised pa­ti­ent ex­ami­na­ti­ons, patient-side teaching and OR work shado­wing will also be of­fe­red in re­le­vant are­as.

Der Blick als Waffe

Ich habe ei­nen Essay mit dem Titel „Der Blick als Waffe. Zum pre­kä­ren Verhältnis von Transparenz und Opazität bei Helmdisplays“ für den Ausstellungsband +ul­tra. ge­stal­tung schafft wis­sen bei­ge­tra­gen.

Abstract: Im Gegensatz zu opa­ken Bildflächen ver­än­dert sich das Gezeigte bei trans­pa­ren­ten Bildern in Abhängigkeit vom Standpunkt des Betrachters. Auf die­sem Darstellungsprinzip ba­sie­ren vor al­lem bild­schirm­ba­sier­te Praktiken, die Formen der Beobachtung auch jen­seits ei­nes ge­nuin Bildlichen in­te­grie­ren. Dazu ge­hö­ren ins­be­son­de­re so­ge­nann­te Head-Mounted Displays, etwa Smartglasses wie Microsofts Hololens, aber auch Helmet Displays von Kampfpiloten oder Kontaktlinsendisplays. Sie zeich­nen sich al­le­samt durch eine Bildfläche aus, die fort­wäh­rend zwi­schen Transparenz und Opazität os­zil­liert. Die Überlagerung des na­tür­li­chen Sichtfelds des Betrachters mit vi­su­el­len Darstellungen sug­ge­riert ei­ner­seits ein Durchschauen im wört­li­chen Sinne von per­spi­ce­re und ent­spricht an­de­rer­seits dem Blick auf ein Artefakt. Diese Wahrnehmungssituation kor­re­spon­diert mit ei­nem Bildverständnis, bei dem das Bild dem Betrachter nicht mehr als opa­ke Fläche ge­gen­über tritt, das sei­ne Materialität zu ver­schlei­ern sucht, son­dern im Gegenteil das, was hin­ter ihm liegt eben­so zu se­hen gibt. Anschauung und Darstellung tre­ten hier in eine hy­bri­de Gemeinschaft. Am Beispiel der me­dia­len Produktions- und Rezeptionsbedingungen der Helmdisplays von PilotInnen des Kampfflugzeugs von Typ „Eurofighter Typhoon“ un­ter­sucht der Beitrag die Verschränkung von Formen der Beobachtung und Repräsentation. Dabei soll ge­zeigt wer­den, wie trans­pa­ren­te Bildschirme eine syn­the­ti­sche Form des Sehens eta­blie­ren, in der Visio und Visualisierung tech­ni­sch und funk­tio­nal zu­sam­men­fal­len. (Bild: Moritz Queisner)

  • Download Der Blick als Waffe via Academia.
  • Citation: Moritz Queisner (2016) Der Blick als Waffe. Zum pre­kä­ren Verhältnis von Transparenz und Opazität bei Helmdisplays. In: Nikola Doll, Horst Bredekamp, Wolfgang Schäffner (Hrg.) +ul­tra. ge­stal­tung schafft wis­sen. E. A. Seemann, Leipzig, S. 293–299.

Medical Screen Operations

I pu­blis­hed a pa­per about the use of head-mounted dis­plays in sur­ge­ry in an spe­cial is­sue on screen prac­tices. Abstract: Based on case stu­dies in mi­ni­mal­ly in­va­si­ve sur­ge­ry, the pa­per in­ves­ti­ga­tes how head-mounted dis­plays (HMDs) trans­form ac­tion and per­cep­ti­on in the ope­ra­ting thea­ter. In par­ti­cu­lar, it dis­cus­ses the me­thods and ad­dres­ses the obst­a­cles that are lin­ked to the at­tempt to eli­mi­na­te the di­vi­de bet­ween vi­si­on and vi­sua­liza­t­i­on by aug­men­ting the surgeon’s field of view with images. Firstly, it ana­ly­zes how HMDs chan­ge the way images are in­te­gra­ted into the sur­gi­cal work­flow by loo­king at the mo­da­li­ties of image pro­duc­tion, trans­mis­si­on, and re­cep­ti­on of HMDs. Secondly, it ex­ami­nes how HMDs chan­ge whe­re and in which si­tua­ti­ons images are used by loo­king at screen ar­chi­tec­tures in mi­ni­mal­ly in­va­si­ve sur­ge­ry. Thirdly, it dis­cus­ses the im­pact of HMD-based prac­tice on ac­tion, per­cep­ti­on, and decision-making, by ex­ami­ning how HMDs chal­len­ge the exis­ting tech­ni­ques and rou­ti­nes of sur­gi­cal prac­tice and, the­re­fo­re, call for a new type of image and application-based ex­per­ti­se.

Image Guidance. Bedingungen bildgeführter Operation

Gemeinsam mit Kathrin Friedrich und Anna Roethe habe ich den Band Image Guidance. Bedingungen Bildgeführter Operation her­aus­ge­ge­ben. Er er­scheint in der Buchreihe Bildwelten des Wissens, die aus der Perspektive ver­schie­de­ner Disziplinen un­ter­sucht, in wel­chen Kontexten Bilder ihre kon­struk­ti­ven und in­struk­ti­ven Eigenschaften ent­fal­ten, auf wel­chen his­to­ri­schen und theo­re­ti­schen Entwicklungen sie be­ru­hen und wel­chen un­hin­ter­geh­ba­ren Beitrag die kon­kre­te Form vi­su­el­ler Werkzeuge für das Denken und die Erkenntnis leis­tet. Die Reihe wird von Claudia Blümle, Matthias Bruhn und Horst Bredekamp her­aus­ge­ge­ben.

Abstract: Bilder zei­gen nicht nur, son­dern for­dern zu Handlungen auf und be­din­gen die­se. Die zu­neh­men­de Verschaltung von Technologien, Körpern und Objekten durch vi­su­el­le Schnittstellen wie Graphical User Interfaces, Touchscreens oder Augmented-Reality-Anwendungen macht Betrachtende zu­al­ler­er­st zu Benutzerinnen und Benutzern. Derartige Verknüpfungen von Bildmedium und Operation fin­den sich etwa in me­di­zi­ni­scher Planungssoftware, vi­su­ell na­vi­gier­ten Drohneneinsätzen und Rapid-Manufacturing-Verfahren in Architektur und Produktentwicklung. Planen, Navigieren und Intervenieren sind nur mehr in Kenntnis ei­nes ent­spre­chen­den hand­lungs­be­zo­ge­nen Bildwissens durch­führ­bar. Um die un­trenn­ba­re Einheit von Darstellungs- und Handlungslogik in bild­ge­führ­ten Operationen auf­zu­zei­gen, be­darf es ei­ner disziplinenübergreifenden Reflexion. Unter dem Begriff image gui­dan­ce dis­ku­tiert der vor­lie­gen­de Band die äs­the­ti­schen, ope­ra­tio­na­len und epis­te­mi­schen Bedingungen, un­ter de­nen Visualisierungen zu Medien der Steuerung und Handlungsanleitung wer­den. Die Beiträge ana­ly­sie­ren image gui­dan­ce als Darstellungs-, Wahrnehmungs- und Handlungsprinzip in Architektur, Gestaltung, Medizin, Computerspiel, Militär, Kulturgeschichte und Raumfahrt.

Mit Beiträgen von Aud Sissel Hoel, Sabine Ammon, Helena Mentis, Derek Gregory, Pasi Väliaho und Anderen.

  • Download: Inhalt und Vorwort Image Guidance. Bedingungen bild­ge­führ­ter Operation.
  • Citation: Moritz Queisner, Kathrin Friedrich, Anna Roethe (Hrg.) (2016) Bildwelten des Wissens. Kunsthistorisches Jahrbuch für Bildkritik, Bd. 12.1: Image Guidance. Bedingungen bild­ge­führ­ter Operation. Berlin: De Gruyter.

AoIR 2016: Internet Rules, Berlin Oct 5–8

AoIR 2016 is the 17th an­nu­al con­fe­ren­ce of the Association of Internet Researchers, a trans­di­sci­pli­na­ry gathe­ring of scho­lars in­te­rested in the pla­ce of net­wor­ked tech­no­lo­gies in so­ci­al pro­ces­ses. This year’s con­fe­ren­ce ist joint­ly hosted by the Alexander von Humboldt Institute for Internet and Society and the Hans Bredow Institute for Media Research. AoIR 2016 will em­pha­si­ze the re­le­van­ce of the Internet in today’s cul­tu­re and po­litics. The con­fe­ren­ce the­me ad­dres­ses the si­gni­fi­can­ce of the codes and ru­les that frame the Internet, as well as their play­ful cir­cum­ven­ti­on, from tech­ni­cal pro­to­cols and po­pu­lar plat­forms to the emer­ging, es­ta­blis­hed, and con­tested con­ven­ti­ons of on­line com­mu­nities. Who are the ac­tors both in prac­tices of rule-making and rule-breaking, what are their mo­ti­va­ti­ons and re­sour­ces, and how can their power re­la­ti­ons and com­mu­ni­ca­ti­ve fi­gu­ra­ti­ons be de­scri­bed? How does the Internet in­flu­en­ce the pro­li­fe­ra­ti­on of the va­lues that its plat­forms, ser­vices and in­fra­struc­tures em­bo­dy, and what spaces of crea­ti­ve re­sis­tan­ce per­sist? How do va­rious forms of tech­ni­cal, so­ci­al, and cul­tu­ral hacking sub­vert the­se or­ders?