Praxisgespräche und Ausstellung „After the Metaverse“

Herzliche Einladung zur Abschlussveranstaltung unseres Forschungsprojekts Adaptive Bilder. Am Freitag, 25.11.2022 starten wir um 15.00 Uhr mit Praxisgesprächen zum Thema Metaverse. Mehr Info unter www.hfg-karlsruhe.de

Moritz Queisner im Gespräch mit

  • Carolin Höfler »Entwerfen«
  • Franziska Ritter »Theater«
  • Thomas Schüler »Planung«
  • Anika Meier »Kuratieren«

Die Sprecherinnen referieren auf deutsch und werden online zugeschaltet. Die Teilnahme an den Praxisgesprächen ist online und in Präsenz möglich (online Anmeldung via Eventbrite).

  • Um 18:00 Uhr Eröffnen wir die Ausstellung »After the Materverse«

Gezeigt werden Illustrationen von Josephine Rais, die Online-Bibliothek der Künstlerin Nadja Buttendorf und drei Arbeiten die diesen Sommer in Kooperation mit Johannes Bauer, Teresa Häußler und Ludwig Stengel entstanden sind. Grafisch gestaltet wurde die Ausstellung von Luis Rüttiger und Vincent Becher.

Außerdem: Christopher von Frankenberg an den Decks, Brezeln & Sekt.

Ort: Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe, Lichthof 3-4 / EG, Lorenzstr. 15, 76135 Karlsruhe

XR Lecture series by Berlin XR Lab

Today is the kick off of our lecture series on extended reality (XR). It is part of the Berlin XR Lab, a newly founded initiative by the four BUA universities FU Berlin, HU Berlin, TU Berlin and Charité – Universitätsmedizin Berlin.

  • Lecture: „How to Create XR User Experiences?“
  • QUALITY AND USABILITY LAB – TECHNISCHE UNIVERSITÄT BERLIN
  • Prof. Dr.-Ing. Sebastian Möller, Tanja Kojic, Dr.-Ing. Stefan Hillmann
  • Ort: Campus Charlottenburg, Ernst-Reuter-Platz 7, 10587 Berlin (TEL 20. Stock, Auditorium)
  • Zeit: Dienstag, 18:00 – 20:00 Uhr
  • More info via: https://www.berlin-xrlab.de

Abstract: The Quality and Usability Lab of TU Berlin analyses human interaction with technology in order to design optimum user experiences. Whereas we focused on 3D audio presentation techniques in the past, most of our current work addresses implications of interactive visual XR technology. In particular, we are interested in analyzing influencing factors on UX in XR, social aspects, as well as methods for measuring UX. The tour will show our lab spaces on the 15th floor of the TEL building of TU Berlin, and will highlight current research work.

Stellenausschreibung Karlsruher Institut für Technologie (KIT)

Das ERC-Projekt „Coded Secrets: Artistic Interventions Hidden in the Digital Fabric” (2022-2027) sucht Mitarbeiter:innen! Im Projekt sollen kulturell wertvolle Online-Produktionen, die Gefahr laufen, verdeckt zu bleiben oder unbemerkt zu verschwinden, analysiert, dokumentiert und theoretisiert werden. Gesucht sind Spezialist:innen mit unterschiedlichem Hintergrund in Coding und Netzwerkanalyse, Datenvisualisierung oder den technikaffinen Geisteswissenschaften.

  • Weitere Informationen zum Projekt: kit.edu
  • Die Bewerbung auf 4 Positionen ist ab sofort möglich: kit.edu

Ausschreibung: BIH Charité Digital Clinician Scientist Programm

Die akademische Medizin durchläuft aktuell einen beispiellosen technologischen Wandel. Ziel des BIH Charité Digital Clinician Scientist Programms ist es, angehende klinische Wissenschaftlerinnen auf die technologischen Herausforderungen, die mit fortgeschrittenen computergestützten wissenschaftlichen Ansätzen verbunden sind, vorzubereiten: z. B. aus den Bereichen Big Data Management, Bioinformatik, quantitative Bildanalyse und künstliche Intelligenz, allesamt unverzichtbare Methoden für die zukünftige datengetriebene Medizin. Das BIH Charité Digital Clinician Scientist Programm ist ein anerkannter Karriereweg in der akademischen Medizin, das Ärztinnen und Ärzten eine strukturierte fachärztliche Weiterbildung mit definiertem Raum für klinische und grundlagenorientierte Forschung im Bereich der computergestützten Medizin ermöglicht.

  • Die Programmförderung beginnt zum 01. Januar 2023.
  • Link zur Ausschreibung via www.bihhealth.org
  • Bewerbungsfrist: 06. September 2022, 14:00 Uhr

Paper: VolumetricOR

Just published our paper on VR in surgery in Surgical Innovation. It’s a VR app that transforms how physicians learn about surgical interventions. Open access via PubMed. Check out the trailer via https://youtu.be/jFQOU1nyThI. Created with Igor Sauer, Christopher Remde, Michael Pogorzhelskiy and Johann Pratschke at Experimental Surgery at Charité – Universitätsmedizin Berlin. 

Cite: Queisner M, Pogorzhelskiy M, Remde C, Pratschke J, Sauer IM. VolumetricOR: A New Approach to Simulate Surgical Interventions in Virtual Reality for Training and Education. Surg Innov. 2022 Feb 9. doi: 10.1177/15533506211054240. Epub ahead of print. PMID: 35137646.

Download via Surgical Innovation or Academia.edu.

New Book! Adaptivität.

Unser Band Adaptivität ist gedruckt und online!

Er erscheint als erster Band der Schriftenreihe Begriffe des digitalen Bildes. Der Band skizziert anhand konkreter Fallbeispiele eine neue Art von Bildern und soll deutlich machen, wo und in welchem Umfang ‚adaptive Bilder‘ bereits in unseren technisierten Alltag und unsere Arbeitswelt eingedrungen sind.

Abstract: Das digitale Bild wird adaptiv: In portablen Medien und interaktiven Anwendungen wird zunehmend Prozessor- und Sensortechnik verbaut, die es ermöglicht, Bilder an ihre Umwelt anzupassen und dabei auf Eingaben und Situationen in Echtzeit zu reagieren. Bild, Körper und Raum werden miteinander verschaltet und synchronisiert, mit langfristigen Folgen für die menschliche Wahrnehmung, für Handlungen und Entscheidungen. Die erweiterten Möglichkeiten bedingen neue Abhängigkeiten von Technologien und von den ästhetischen und operativen Vorgaben jener, die diese Technologien gestalten und bereitstellen.

Der Band erscheint in der Reihe Begriffe des digitalen Bildes des DFG-Schwerpunktprogramms Das digitale Bild und wird von Hubertus Kohle und Hubert Locher herausgegeben. Das Programm untersucht von einem multiperspektivischen Standpunkt aus die zentrale Rolle, die dem Bild im komplexen Prozess der Digitalisie- rung des Wissens zukommt. In einem deutschlandweiten Verbund soll dabei eine neue Theorie und Praxis computerbasierter Bildwelten erarbeitet werden.

  • Angaben: Bruhn M., Friedrich K., Kähny L., Queisner M.: Adaptivität. Begriffe des digitalen Bildes. Hildesheim, München: Georg Olms Verlag, Universitätsbibliothek LMU München, 2021.
  • DOI: 10.5282/ubm/epub.76331 (Open Access), kostenloser Download (PDF)
  • ISBN: 978-3-487-16053-5 (Druckversion bestellen)
  • Tags: #adaptivebilder #adaptiveimaging #adaptivity #dasdigitalebild #thedigitalimage
  • Illustrationen: Josephine Rais

New Paper: Adaptive Images

Together with Matthias Bruhn and Kathrin Friedrich, I published an article on adaptive images in the International Journal for Digital Art History (dahj.org). It is part of a special issue on the digital image, which was edited by Hubertus Kohle and Hubert Locher who lead your joint transdisciplinary research cluster „The Digital Image“ (DFG-Schwerpunktprogramm „Das digitale Bild“) – I’m proud to be part of it.

Abstract: Digital images increasingly determine the way people interact with their environment. New imaging and sensing technologies register, process, and transmit information about the physical world in real time and make it possible to continuously adapt visualizations to specific spatio-temporal settings and in relation to motion, location and perspective. With this constant feedback loop between image and environment, images gain in perceptive and practical importance. The convergence of visual, spatial and performative dimensions heralds a new type of visual media described here as “adaptive images”. Drawing on selected cases of adaptive techniques in applied contexts, such as surgery, entertainment, industrial manufacturing and psychotherapy, the paper introduces the emerging field of adaptive imaging and discusses its respective aesthetic, spatial, and operational conditions and implications. It thereby provides a tentative survey of how adaptive images challenge visual studies and media theory, and claims that their analysis requires an interdisciplinary approach.

Citation: Bruhn, Matthias, Kathrin Friedrich, and Moritz Queisner. 2021. “Adaptive Images: Challenges for Visual Studies and Media Theory”. International Journal for Digital Art History 1 (E1):140-53.

DOI: https://doi.org/10.11588/dah.2021.E1.83933

Download: PDF (open access) via Academia or UB Heidelberg

Keywords: Adaptive images, extended reality, computer vision, media theory, 3D space

Talk on spatial video & situative imaging

I will give a talk on „Spatial Video – An Introduction to Situative Imaging“ at the international conference Space Video Interactions, held at the collaborative research centre Re-Figuration of Space, Institute for Sociology, Technische Universität Berlin. Dates: 29. April – 30. April, 2021. Program found here (PDF).

What is the conference about: How can we use video to (interpretatively/qualitatively) study space and interaction? The conference aims at bringing together research that focuses on approaches that use video to study the relations of interactions in space, interaction between spaces and the spatial dimension of interaction. Underpinned by theoretical models that understand space not merely as a “container” within which interaction takes place but rather focuses on the relational construction of space(s) in interaction, video methods allow for new insights into questions of spatial structures, dynamics and changes due to new technologies.

Abstract of my talk: Digital images are usually associated with a loss of reference to place, object and matter. While software has continuously improved the possibilities for the analysis and manipulation of spatial relations within the image (such as morphing, recognition or segmentation) their tangible and physical qualities remain limited. The technical ability of spatial and embodied computing to register and process physical space and movement in real time currently shape a new relationship of imaging and spatiality. Contemporary imaging technologies such as virtual or mixed reality offer new ways of interacting with images by coinciding the viewer’s perspective with the scale and position of objects and spatial structures. This connection of the human sensor and motor system with imaging processes transgresses the traditional offset between image and space and heralds a growing convergence of virtuality and physicality. With particular regard to emerging video formats, such as 360 degree video and volumetric video, the paper will give an overview on the concept of situative imaging based on three case studies from architectural planning, medical practice and in industrial assembly processes. It will furthermore address a key methodological dilemma of video-based practices: while the understanding of moving images is often narrowed down to the representational level (what a video shows) situative imaging shifts focus onto the situation rather than to the result of an imaging process. Accordingly a critical methodology needs to address problems of space, such as the user’s point of view and movement, in order to understand the re-emergence of the analog into the digital realm.